A czego uczą się dzieci przez stosowanie podejścia przyzwalającego?
Uczą się ignorować nasze słowa i doprowadzać nas do momentu, kiedy musimy podjąć jakieś działanie, aby wyjaśnić im, czego naprawdę od nich oczekujemy. Nabierają biegłości w ignorowaniu, wyłączaniu się, sprzeciwianiu, unikaniu, sprzeczaniu się, dyskutowaniu, targowaniu się, podważaniu autorytetu oraz prowokowaniu. Nie czynią tego złośliwie. Robią to, ponieważ to działa. Doświadczenie nauczyio je, że „Zasady są dla innych, nie dla mnie. Ja tworzę własne reguły i robię to, na co mam ochotę”. Dzieci ukształtowane przez podejście przyzwalające wiedzą, że mogą walczyć z dorosłymi i postawić na swoim. Gdy to się nie udaje, otrzymują dodatkową, równie atrakcyjną nagrodę – rozrywkę na żywo z udziałem nauczyciela. Pobłażliwi pedagodzy mimowolnie pozwalają uczniom skupiać na sobie dużo negatywnej uwagi oraz kontrolować sytuację.