Czytelny komunikat powinien w sposób bezpośredni i konkretny informować dzieci
W razie konieczności bądź przygotowany na to, aby powiedzieć im, jak i kiedy mają to zrobić. Im mniej słów, tym lepiej. Na przykład: jeżeli chcesz, aby dziewięcioletni Kacper przed pójściem do domu sprzątnął swoją ławkę, Twój komunikat powinien brzmieć: „Kacper, dokładnie sprzątnij swoją ławkę, zanim wyjdziesz, to znaczy pozbieraj wszystkie kredki, ołówki oraz inne rzeczy, które spadły na podłogę, a także odłóż na miejsce książki I kartki. N ie będziesz mógł wyjść, dopóki tego nie zrobisz”. Unikaj zawoalowanych i nieczytelnych komunikatów typu: „Mam nadzieję, że dzisiaj lepiej pójdzie ci sprzątanie ławki”. Co oznacza „lepiej pójdzie”? I kto o tym decyduje? Ty czy Kacper? A co, jeśli Twoja definicja różni się od jego? Jeżeli Twój przekaz nie będzie bezpośredni i konkretny, Kacper najprawdopodobniej nie spełni Twoich oczekiwań. Ton Twojego głosu jest czymś istotnym. Twój normalny głos wyraża opanowanie, podczas gdy podniesiony wysyła zupełnie odmienny sygnał – informację utracie kontroli. Twój głos powinien wyrażać stanowczy, opanowany i zdecydowany charakter Twoich oczekiwań wobec dzieci. Najlepszym sposobem na zakomunikowanie tych oczekiwań jest wypowiedzenie ich normalnym tonem w rzeczowy sposób.