Dlaczego granice są ważne

Granice są komunikatami lub sygnałami, których używamy do określenia naszych reguł i oczekiwań dotyczących zachowania uczniów. Odpowiadają na niektóre podstawowe pytania zadawane przez dzieci odnośnie do funkcjonowania ich świata. Na pierwszy rzut oka granice odgrywają rolę sygnalizacji świetlnej, dostarczając informacji w formie zielonych („zrób to”) oraz czerwonych („nie rób tego”) świateł na określenie zachowań możliwych i niemożliwych do przyjęcia. Sygnały są odpowiedzią na pytania: „Co jest w porządku?” i „Co nie jest w porządku?”. Wbrew pozorom jednak granice odpowiadają na zupełnie Inny zestaw pytań dotyczących władzy i autorytetu osoby wysyłającej komunikaty, a mianowicie: „Kto sprawuje kontrolę?”, „Jak daleko mogę się posunąć?”, „Co się stanie, gdy posunę się za daleko?”. Odpowiedzi na te pytania określają równowagę pomiędzy władzą i autorytetem w relacjach nauczyciel – uczeń, a także pomagają ustalić, czy dostosowanie się do reguł nauczyciela jest jedynie opcjonalne, czy naprawdę wymagane.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *