Dobrze – odpowiada ze skruchą chłopiec. Odkłada chrupki pod ławkę
Nauczycielka Maćka wyznacza granice ruchome. Wierzy, że komunikaty, które wysyła, są zrozumiałe, jednak czego tak naprawdę doświadcza uczeń, poza przekonywaniem i wyjaśnieniami? Nie został powstrzymany, zamiast tego prawie udało mu się skończyć paczkę!
Jakie wnioski wyciągnął Maciek z tego doświadczenia? Przekonał się, że jedzenie na lekcji jest w porządku, jeżeli tylko będzie w stanie wytrzymać przekonywanie nauczycielki. Jego nauczycielka wysłała inny komunikat, niż zamierzała. Granice ruchome są zasadami w teorii, nie w praktyce. Zachęcają do testowania, ponieważ niosą ze sobą nieczytelny przekaz. Komunikat werbalny zdaje się mówić „Przestań”, jednak komunikat zawarty w działaniu mówi, że zaprzestanie nie jest ani oczekiwane, ani też wymagane. Dla Maćka jest to jasne, dlatego reaguje w sposób, w jaki robi to większość kierowców, gdy widzą żółte światło. Przyznał nauczycielce, że widział sygnał, jednak dalej robił swoje. Oboje czeka jeszcze wiele takich sytuacji, dopóki nauczycielka będzie wytyczać granice ruchome.