Dobrze – odpowiada ze skruchą chłopiec. Odkłada chrupki pod ławkę

Nauczycielka Maćka wyznacza granice ruchome. Wierzy, że komunikaty, które wysyła, są zrozumiałe, jednak czego tak naprawdę doświadcza uczeń, poza przekonywaniem i wyjaśnieniami? Nie został powstrzymany, zamiast tego prawie udało mu się skończyć paczkę!
Jakie wnioski wyciągnął Maciek z tego doświadczenia? Przekonał się, że jedzenie na lekcji jest w porządku, jeżeli tylko będzie w stanie wytrzymać przekonywanie nauczycielki. Jego nauczycielka wysłała inny komunikat, niż zamierzała. Granice ruchome są zasadami w teorii, nie w praktyce. Zachęcają do testowania, ponieważ niosą ze sobą nieczytelny przekaz. Komunikat werbalny zdaje się mówić „Przestań”, jednak komunikat zawarty w działaniu mówi, że zaprzestanie nie jest ani oczekiwane, ani też wymagane. Dla Maćka jest to jasne, dlatego reaguje w sposób, w jaki robi to większość kierowców, gdy widzą żółte światło. Przyznał nauczycielce, że widział sygnał, jednak dalej robił swoje. Oboje czeka jeszcze wiele takich sytuacji, dopóki nauczycielka będzie wytyczać granice ruchome.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *