Efektywna struktura

Efektywna struktura jest jedną z najprostszych, najtańszych oraz najmniej czasochłonnych form zarządzania klasą, jednak wielu nauczycieli na początku roku szkolnego nie docenia jej znaczenia. Uważają, że dzieci powinny już wiedzieć, czego się od nich oczekuje, albo że pojmą to „po drodze” – jest to kosztowne założenie, które skazuje zarówno nauczyciela, jak i uczniów na rok nieustannego sprawdzania granic oraz konfliktów. Lekcja właściwej organizacji zostanie przeprowadzona w ten czy inny sposób. Nie ma możliwości, aby ją pominąć. Najważniejszą kwestią jest to, kto kontroluje lekcję. Gdy kontrolę przejmują uczniowie, koszta współpracy i nauki są znacznie większe. Czas, który powinien być przeznaczony na nauczanie, zostaje poświęcony na radzenie sobie z testowaniem klasowych zasad, przeszkadzaniem oraz na sprawdzanie, czy nic nie zostało zniszczone. Wybór jest prosty: albo zaczniemy wcześnie, zainwestujemy czas w nauczenie naszych zasad i pozyskamy wsparcie rodziców, albo wypalimy się, próbując osiągnąć to samo „po drodze”, ryzykując równocześnie utratę zaufania rodziców. Lepszym sposobem jest zapobieganie. Stworzenie struktury organizacyjnej na początku roku szkolnego zaowocuje łatwiejszą współpracą w okresie późniejszym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *