Gdy uczniowie rzucają wyzwania, zaoferuj im ograniczony wybór
Bożena i Sabina, uczennice ostatniej klasy szkoły średniej, na drugiej lekcji siedzą obok siebie. Są dobrymi uczennicami, ale lubią rozmawiać, co często sprawia problemy. Ich nauczycielka daje im ograniczony wybór. Dziewczęta, możecie siedzieć razem i nie rozmawiać, albo siedzieć w ciszy osobno. Co wybieracie?. Chcemy siedzieć razem – odpowiada Sabina. Bożena kiwa głową na znak zgody. Dokonały wybór. Jedyne, co musi teraz zrobić nauczycielka, to dokończyć procedurę.
Nauczycielka używa metody ograniczonego wyboru – efektywnej techniki radzenia sobie z testowaniem granic przez uczniów i unikania prób sił, uczącej przy tym odpowiedzialności i umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Sposób, w jaki nauczycielka aranżuje sytuację, sprawia, że dziewczyny nie mogą uniknąć bycia odpowiedzialnymi za swój wybór i zachowanie. Komunikat jest jasny, tak samo jak konsekwencje nieposłuszeństwa. Dziewczyny otrzymały wszystkie informacje, jakich potrzebują, aby dokonać właściwego wyboru w kierunku współpracy.
Załóżmy jednak, czysto teoretycznie, że dziewczyny dokonują nieodpowiedniego wyboru i dalej rozmawiają. Co w takiej sytuacji powinna zrobić nauczycielka? Dokończyć procedurę, stosując logiczne konsekwencje, czyli rozdzielić dziewczyny. W ten czy inny sposób przyswoją sobie zaplanowaną lekcję. Obie możliwości wyboru kończą się efektywną nauką.