Gdy uczniowie spierają się z Tobą, zastosuj technikę przecięcia

Gdy Twoje zasady są testowane lub łamane, nie czas na spieranie się czy debatowanie. Czas działać. Jeżeli połkniesz przynętę i dasz się wciągnąć w spory i debaty na temat Twoich zasad, dasz uczniom tym samym do zrozumienia, że można je negocjować. Zwłaszcza uparci uczniowie uważają, że wszystko, co można negocjować, jest czymś nieobowiązkowym, a nieobowiązkowe zasady proszą się o przetestowanie. Nauczyciele, którzy wciągają uczniów w pojedynki słowne dotyczące klasowych zasad, prowokują próby sił. Jak ich uniknąć? Technika przecięcia jest nieraniącą nikogo metodą zakończenia sporu czy dyskusji, zanim się ona przerodzi w próbę sił. Gdy uczniowie próbują Cię wciągnąć w spór lub debatę na temat Twoich reguł, zakończ dyskusję jednym z poniższych stwierdzeń: „Ten temat już omówiliśmy. Jeżeli jeszcze raz go poruszysz, to…” (przejdź do zastosowania konsekwencji); „Koniec dyskusji. Albo zrobisz to, o co prosiłam, albo spędzisz trochę czasu sam, przygotowując się do tego zadania. Którą z opcji wybierasz?” (przejdź do konsekwencji w formie odosobnienia). Przykład: grupa chłopców z szóstej klasy gra w piłkę na asfaltowym boisku. Ich niecelne podania o mały włos nie trafiają w bawiące się nieopodal młodsze dzieci. Interweniuje nauczyciel pełniący dyżur na boisku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *