Ja już więcej nie będę – mówi szybko dziewczynka, gdy zauważa nauczycielkę

To dobrze – odpowiada nauczycielka – jednak teraz musisz zdecydować się na inną grę. W klasy możesz ponownie grać po południu. – Żadnego zawstydzania. Żadnego obwiniania. Żadnych ostrych słów czy pouczeń. Kasia słyszy dokładnie ten sam komunikat, którego doświadcza. Być może będzie potrzebować kilku takich doświadczeń, zanim nauczy się tej reguły, jednak zastosowane metody z pewnością doprowadzą do zamierzonego rezultatu. Równie efektywny jest inny nauczyciel, gdy zauważa, jak jeden z jego uczniów (trzecia klasa gimnazjum) czyta na lekcji czasopismo. Sławku, w klasie nie czyta się gazet – oznajmia mu w rzeczowy sposób. Ale ja nikomu nie przeszkadzam – odpowiada chłopiec z nadzieją na możliwość potargowania się. Jednak nauczyciel nie daje się na to złapać. Możesz schować to do swojego plecaka – stwierdza – albo przechowam to w swoim biurku do końca semestru. Teraz Sławek ma wszystkie potrzebne informacje, aby podjąć akceptowalną decyzję. Wie, czego się od niego oczekuje, i co się stanie, jeżeli będzie chciał poddać próbie regułę nauczyciela. Komunikat pedagoga musi dotrzeć do ucznia. W tym wypadku agresywne testowanie nie przyniesie żadnych korzyści.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *