Jeżeli przypuszczasz, że jakiś uczeń będzie wystawiać Twoje reguły na próbę
Poinformuj go normalnym tonem głosu, co się stanie, jeżeli nie będzie współpracować. To nie jest groźba. Po prostu w czytelny sposób dostarczasz swemu agresywnemu eksperymentatorowi wszystkich informacji potrzebnych mu do dokonania akceptowalnego wyboru, w kierunku skłaniającym do współpracy. Nauczyciele mogą zapobiec wielu testom czy próbom sił, dostarczając uczniom wszystkich informacji niezbędnych do tego, aby od samego początku mogli dokonywać właściwych wyborów. Na przykład: jeżeli poprosisz drugoklasistę Konrada, aby schował modelinę, jednak przewidujesz, że on będzie testował Twój komunikat, powinien on brzmieć następująco: „Konradzie, schowaj proszę modelinę. Jeżeli jeszcze raz wyciągniesz ją podczas lekcji, schowam ją w swoim biurku i oddam twoim rodzicom na następnym zebraniu”. Teraz Konrad ma wszystkie potrzebne informacje, aby dokonać odpowiedniego wyboru. Ciągle może próbować testowania, jednak jeżeli tak się stanie, Twoim zadaniem będzie zastosowanie konsekwencji i zabranie mu modeliny. Konrad nauczy się, że to, o czym mówisz, stosujesz w praktyce. Słowa są jedynie pierwszą częścią Twojego komunikatu. W wielu wypadkach wystarczą same słowa, jednak nawet najbardziej czytelny przekaz werbalny będzie nieskuteczny, jeżeli nie poprzesz swoich słów efektywnym działaniem. Bądź gotowy, aby spełnić to, o czym mówisz.