Klasowy taniec nieskutecznej dyscypliny

Nauczyciele wyznaczający nieczytelne lub nieskuteczne granice wypracowują własny, szczególny taniec błędnej komunikacji, który wykonują setki razy, kiedy ich reguły są testowane lub łamane. Istnieją dwie wersje tego tańca: przyzwalająca – przegadana i rozwlekła, oraz restrykcyjna – pełna złości i bardziej dramatyczna. Niektórzy nauczyciele korzystają po trochu z jednej i z drugiej. Wszystkie tańce odbywają się przy nieskutecznej komunikacji, która prowadzi do eskalacji konfliktów i prób sił. Po jakimś czasie tańce stają się tak znajomym i głęboko zakorzenionym zwyczajem, że nauczyciele uważają je za normalną kolej rzeczy. Nie są nawet świadomi tego, że tańczą. Nauczyciele podobni do przedstawionych w niniejszym artykule mogą łatwo ugrzęznąć w tych destruktywnych wzorcach porozumiewania się. Bez odpowiedniej świadomości oraz nowych umiejętności nie ma wyjścia z tej sytuacji. Nauczyciele nie mają wyboru, będą kontynuować jedyny taniec, jaki znają. Uwolnić może ich jedynie uświadomienie. Jeżeli podejrzewasz, że tańczysz ze swoimi uczniami, niniejszy rozdział pomoże Ci się od tego uwolnić. Dowiesz się, jak uwikłałeś się w ten proces, jak go zakończyć i co go napędza. Co najważniejsze, nauczysz się schodzenia z parkietu, abyś mógł przejść do bardziej efektywnych form porozumiewania się. Zobaczmy, jak pewna sfrustrowana nauczycielka odkryła, że tańczy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *