Niejasne wskazówki
Nauczycielka pierwszej klasy gimnazjum wybiera dwóch uczniów, którzy mają odnieść rzutnik do szkolnego magazynu. Podejrzewa, że mogą próbować przedłużyć sobie tę wycieczkę. „Nie bądźcie zbyt długo”, mówi do nich na odchodnym. „Macie zaraz wrócić”. Co oznacza „zbyt długo” dla dwóch gimnazjalistów, którzy lubią być poza klasą? Pięć minut? Dziesięć? Piętnaście? I kto o tym decyduje? Czyżby nauczycielka założyła, że ona oraz jej uczniowie wyznają to samo przekonanie na temat tego, jak długo powinna trwać taka wycieczka? Niejasne lub nie do końca określone wskazówki zachęcają do ich przetestowania i skazują zarówno uczniów, jak i nauczyciela na konflikt. Jeżeli nauczycielka się spodziewa, że uczniowie wrócą za pięć minut, powinna powiedzieć: „Macie być z powrotem za pięć minut”.