Obserwowanie pracy skutecznych nauczycieli w ich klasach
Było to dla mnie prawdziwe odkrycie, ponieważ większość nauczycieli nie miała wcale łatwych klas. Byli tam uczniowie z ADD, z zaburzeniami zdolności uczenia się oraz problemami behawioralnymi, jak również więcej niż kilku komediantów i uczniów, którzy chcieli zwrócić na siebie uwagę. Obserwowani przez uczniów efektywni nauczyciele nie ignorowali nieodpowiedniego zachowania. Nie pouczali ani nie prawili pochlebstw, nie targowali się ani nie negocjowali. Nie używali gróźb, zastraszania, nie stosowali długotrwałych konsekwencji. Nie szli na kompromis w sprawie swoich standardów. Zamiast tego zachowali podejście charakteryzujące się szacunkiem i stanowzością, komunikowali swoje zasady i oczekiwania w sposób przejrzysty, wyciągając konsekwencje w stosunku do tych uczniów, którzy nie chcieli współpracofelrać. Nauczyciele ci doskonale panowali nad sobą oraz nad klasą. W ich wykonaniu zarządzanie klasą wyglądało na niezwykle łatwe.