Streszczenie mitu o dedalu i ikarze

Każdego dnia powtarzaj swoje ogólne zasady klasowe, jak również wszystkie inne szczegółowe zasady, które zostały wystawione na próbę lub naruszone. Zadawaj pytania, aby mieć pewność, że uczniowie rozumieją, czego od nich oczekujesz. Codziennie przeznaczaj czas na nauczanie ustalonego porządku oraz procedur w klasie. Każdego dnia wybieraj inną procedurę lub poświęć więcej czasu na te, których opanowanie przychodzi uczniom z trudem, na przykład siedzenie w porannym kręgu, ustawianie się w oczekiwaniu na przerwę albo przebywanie w odosobnieniu. Przedstaw te lekcje w prosty i konkretny sposób, szczególnie w wypadku dzieci przedszkolnych oraz uczniów szkół podstawowych. Nie zakładaj, że wystarczą Twoje słowa, aby zakomunikować wiadomość. Pokaż podopiecznym, co masz na myśli, dokonując symulacji zachowania, jakiego od nich oczekujesz. Pokaż im hipotetyczne sytuacje, aby mieć pewność, że rozumieją Twoje oczekiwania. Spodziewaj się kwestionowania zasad przez uczniów i bądź przygotowany na wyciąganie stosownych konsekwencji. Tylko tyle możesz zrobić: nauczać za pomocą ustnych wskazówek, praktycznego działania oraz powtarzania. Większość Twoich uczniów będzie przekonana, że nie żartujesz, gdy zobaczą, jak wiele czasu i energii poświęcasz na to, aby nauczyć ich swoich zasad. Zaakceptują je w określonej formie i zrobią wszystko, aby ich przestrzegać. Ci uczniowie, którzy lubią przekonywać się o wszystkim „na własnej skórze”, będą musieli wiele razy ponosić konsekwencje swoich niewłaściwych wyborów, nieprzestrzegania Twoich zasad, zanim zaczną ich przestrzegać. Lekcje te nie będą zaplanowane. Gdy zajdzie taka konieczność będziesz musiał doprowadzić je do końca i podeprzeć swoje reguły efektywnym działaniem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *