Testowanie granic: jak dzieci prowadzą eksperymenty

W jaki sposób dzieci tłumaczą sobie nasze zasady i oczekiwania? Jak rozstrzygają, czy to, o co prosiliśmy, zgadza się z naszymi prawdziwymi oczekiwaniami i żądaniami? Rzadko kiedy podchodzą i pytają: „Jak dużo władzy i autorytetu tak naprawdę posiadasz? Skąd mam wiedzieć, że mówisz poważnie? I co mi zrobisz, jeżeli nie wykonam tego, o co prosisz?”. Przypuszczam, że nie doświadczasz tego zbyt często, o ile w ogóle. Większość dzieci nie ubiera takich pytań w słowa, jednak z pewnością ma je na myśli, bo zadaje je poprzez swoje zachowanie. Robią to, na co im nie pozwalamy, a następnie czekają, co się wydarzy. Takie postępowanie służy przetestowaniu granic i właśnie w taki sposób dzieci prowadzą swoje eksperymenty. Zdobywają wówczas odpowiedzi na swoje pytania w sposób bardziej jednoznaczny niż za pomocą słów. Większość tego, co uważamy za niewłaściwe zachowanie w klasie, jest w rzeczywistości sprawdzaniem granic lub usiłowaniem wyjaśnienia, czego tak naprawdę oczekujemy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *