Wskazówki dotyczące używania metody ograniczonego wyboru

Poniższe wskazówki pomogą Ci używać metody ograniczonego wyboru w najbardziej efektywny sposób. Ogranicz liczbę opcji do dwóch lub trzech, upewniając się, że oczekiwany krok korygujący jest jedną z nich. Na przykład, jeżeli nie chcesz, aby uczniowie nosili w klasie czapki, możesz powiedzieć: „Możecie nosić czapki na korytarzu lub w jakimkolwiek innym miejscu na terenie szkoły, ale nie w klasie. Jeżeli będziecie nosić je w klasie, pozostaną w moim biurku przez resztę tygodnia. Będziecie mogli zabrać je do domu dopiero w piątek”. Jeżeli uczniowie próbują wprowadzić inne opcje, które są nie do zaakceptowania, zareaguj następująco: „Tylko takiego wyboru możecie dokonać. Co w takim razie wybieracie?”. Uparci uczniowie często próbują przekształcić ograniczoną możliwość wyboru w jedną ze swoich ulubionych zabaw pod tytułem „Pójdźmy na układ”. Bądź niewzruszony co do możliwości wyboru, które oferujesz. Przedstaw je w stanowczy, niewzruszony sposób, w przeciwnym razie możesz zachęcić do testowania Twoich granic. Na przykład, jeżeli nie chcesz, aby uczniowie huśtali się na krzesłach, powiedz: „Albo będziecie siedzieć we właściwy sposób, albo przez następne dziesięć minut posiedzicie na podłodze, ewentualnie postoicie obok waszych ławek. Co wybieracie?”. Po przedstawieniu ograniczonego wyboru zapytaj ucznia: „Co wybierasz?”. To pytanie przenosi ciężar odpowiedzialności z Ciebie na ucznia. Na przykład, jeżeli powiesz: „Możesz grać w piłkę zgodnie z zasadami, albo znajdź sobie inną grę”, a uczeń nadal gra nieprzepisowo, przejdź do następnego kroku i zabroń uczniowi grania w piłkę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *