ROZWÓJ SZKOLNICTWA
Do rozwoju szkolnictwa zawodowego, które miało służyć modernizacji kraju, w niemałym stopniu przysłużył się Dewey. U podstaw pedagogiki Deweya leży wiara, że metodologia naukowa może być zastosowana do tworzenia teorii oświaty. Dewey stał się rzecznikiem modernizacji kraju. Szkoły, jego zdaniem, powinny zmierzać do wszczepiania młodemu pokoleniu zasad moralnych w celu powstania społeczeństwa demokratycznego, w którym szacunkiem powinno być otoczone szkolnictwo zawodowe, jak i praktyczna użyteczność pracy człowieka. Centralne miejsce w filozofii Deweya zajmują wiedza i moralność. „Aktywne uczestniczenie w tworzeniu wiedzy stanowi najważniejszy cel człowieka” (Dewey, 1964, s. 192). Stosowanie naukowej metodologii staje się dla niego sprawą priorytetową. „Przyszłość cywilizacji zależy od rozszerzenia i pogłębienia naszych możliwości myślenia naukowego” (s. 425).